Page 49 - OMÜ Bülten 87
P. 49

ve insanların hayatına bir şekilde dokunması gere-  sarf ederseniz daha sonra vuku bulan birçok şeyi
               kiyor. Dolayısıyla sözlü olarak telaffuz edilirken uy-  çözümleme noktasında önemli bir beceriyi kazan-
               gulamaya dönüşen bir yaşam biçimi ortaya çıkıyor.  mış olursunuz.”
               Bu aslında kültür olarak tanımladığımız kavram, yani
               bir kültür oluşmaya başlıyor. Hangi kültürden bah-  “Yaşadığımız sorunların çözümünün, söz konusu
               sedersek bahsedelim bir kültürün mutlaka kendisi-  kurucu metinlerin doğru ve defaatle okunmasına
               ne özgü maddi-manevi değerleri ikame edecek bir  bağlı olduğu kanaatindeyim”
               yapıya bürünmesi gerekiyor. Yoksa kültürün varlığı
               ve bu varlığını sürdürmesi mümkün değil. Bundan  Kültürü ve medeniyeti inşa eden nedir sorusu üze-
               ötürü dinin kurucu metinleri, beşer dünyasında tu-  rinden de bu sürece odaklanan Rektör Ünal “Bütün
               tunduğu yeri güçlendirebilmek için kültürünü oluş-  bunlardan ortaya çıkan içtihattır. Bu metinler 2 aşa-
               turmak zorunda ve buradaki en başat aktör de Hz.   ma geçiriyor; biri vahiy, diğeri de inşa süreci, belki
               Peygamber’dir.” şeklinde konuştu.            buna transformasyon da demek gerekiyor. Burada
                                                            en önemli ve en değerli nokta, görüş oluşturmadır.
               “Bir medeniyet, metin üretemiyorsa artık ölüme   Şu ana kadar 3 dönemden bahsetmiştim; nasların
               mahkûmdur”
                                                            inşai dönemi, arkasından bunların toplumda önce
                                                            kültürü ve sonrasında medeniyeti inşa etmesi, daha
               Din, kültür ve medeniyetle ilgili metinlerin doğru an-
               laşılmasının önemine işaret eden Rektör Ünal “Bu   sonra da bu medeniyetin sürekliliğini sağlayacak
               metinleri doğru anlamak ve sürdürülebilir kılmak   yeni  metinlerin  oluşturulma  dönemi.  Peki  ilahiyat
               için söz konusu olguya ve bu olgunun kültür içeri-  camiası bu sürecin neresinde? Günümüzde özellik-
               sindeki biçimlenme şekline bakmalıyız. Örneğin,   le takip edilen kültür politikaları nedeniyle bu süreç
               Türk kültürü bir medeniyet oluşturuyor ve bizler bu   zaman zaman bulandırılıyor ya da rota değiştiriyor.
               medeniyetin çocuklarıyız. Bu kültürün arkasında da   Malumunuz günümüzde en önemli mecra, sosyal
               metinler var. Tabii bu süreci Budizm, Hinduizm gibi   medya ki kişileri yönetme ve yönlendirme işlevine
               farklı dinler için de düşünebiliriz. Eğer bir kültür me-  sahip. Sosyal medyanın ürettiği, bizleri güdüleyen
               tin üretmeyi bıraktıysa ya da bir medeniyet metin  ve bağlayan belki de tek kavramı beğenidir. Yine
               üretemiyorsa artık o medeniyet ‘ebter’dir, yani ölü-  moda kavramı da insanları yönlendirebiliyor. Burada
               me mahkûmdur, yok olacaktır. Metinleri, medeniyet  vurgulamak istediğim nokta; bütün bu mecraların
               üretir, ama metinler medeniyet ürettiği sürece ya-  sizi güdüleyen sihirli kavramlara sahip olması. Bu
               şama şansına sahiptir. Burada medeniyetin metin  kavramların yahut bağlamların dışına çıkabilmek ve
               üretmesi, kendi ömrünü uzatması anlamına geliyor.”  özellikle  ideolojik  örgütlenmelerin  etkisine  girme-
               sözlerine yer verdi.                         mek için olayları ve olguları analiz edebilmek adına
                                                            bulunduğumuz pozisyonun bir sorumluluğu var. İşte
               “Rivayetlerin ihtilafı nimettir”             bu hususta, bahsettiğim metinlerle ilgili bütüncül bir
                                                            bakış sorunu yaşıyoruz..” ifadelerini kullandı.
               “Rivayetlerin ihtilafı nimettir” diyen OMÜ Rektörü,
               konuşmasında  rivayetlere dikkat  çekerken  deva-  “İslam dünyasının en büyük sorunu, metin ve
               mında şunları dile getirdi: “Ayetlerden bir sonraki   söylem üretememektir”
               halka rivayetlerdir. Rivayetlerin çelişik olmasını,
               içinden çıkılamaz bir durum olarak değerlendirme-  İslam dünyasının en temel sorununun metin ve söy-
               meliyiz. Aksine bu çelişkiler; doğru okumayı, teem-  lem üretememek olduğunu vurgulayan Rektör Ünal,
               mül etmeyi (iyice, etraflıca düşünme) mümkün kılan,   öğrencilere seslenerek şöyle hitap etti: “Dünyanın
               en azından zihin kaçaklarına fırsat veren, doğruyu   sorunlarına bir söylem ve çözüm üretemedik. Dola-
               satır aralarında okumaya imkân sağlayan varlıklar-  yısıyla üretilenlere tabi olup sürekli savunma pozis-
               dır. Bu nedenle uydurma rivayetler de dâhil bütün   yonunda kaldık. Aldığınız eğitim sizler için büyük bir
               rivayetlerin kültürel bir değeri vardır. Özellikle arke-
               oloji, antropoloji gibi alanlarda bir kültür çalışması   fırsat. Hangi işi yaparsanız yapın bu metinleri oku-
               yapacaksınız şu noktayı gözden kaçırmayın: Bu riva-  mayı ve arkasından değerlendirmeyi ve nihayetinde
               yetlerin her birinin kendine özgü bir yeri ve değeri   bu metinlerden söylem üretmeyi becerebilmelisiniz
               vardır. Bunu başta kabul etmek zorundasınız. Çün-  çünkü siz ilahiyatçısınız. Sizden istirhamım; içinde
               kü rivayetler kendi içerisinde üretilen metinlerdir.   bulunduğunuz bu değerli vakti iyi değerlendirmeniz.
               Dolayısıyla yola devam edebilmek için rivayetlerin   Bilmediğinizin farkında olmanız da büyük bir erdem-
               size gösterdiği ışığı kullanmak zorundasınız. Mana   dir ama vâkıf olmadığınız alanlarda ahkâmda bulun-
               ile rivayet mümkün müdür veya mefhum rivayeti  duğunuzda su bulanmış demektir.”
               mümkün müdür diye sorarsanız, evet mümkündür.
               O zaman rivayetlerin kendi içerisindeki dönüşüm  Konferansın sonunda Dekan Prof. Dr. Şahin, Rektör
               ve billurlaşma sürecini kabul etmelisiniz. Dolayısıy-  Ünal’a şükranlarını sunarak buket takdim etti. Ardın-
               la rivayetlerin orijini yahut bunların tamamının inşa  dan Rektör Ünal, İlahiyat Fakültesinin bazı bölümle-  OMÜBÜLTEN   Ocak-Nisan 2022
               ettiği algı sizler için değerlidir ve buna ulaşmalısınız.  rini Dekan Şahin ile Dekan Yardımcıları Doç. Dr. De-  Sayı 87
               Bunu şöyle düşünün; bir resmi oluşturmada bir çaba  mir ve Dr. Öğr. Üyesi Özüdoğru eşliğinde ziyaret etti.
                                                                                                            47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54