Page 110 - OMÜ Bülten 87
P. 110

Etkinlikler     Kültür-Sanat



































                  Ünlü Psikiyatrist Prof. Dr. Yankı Yazgan’la

                  “Farklılıklarla Yaşamak” Üzerine Bıraktıysan

                  Başlama


                  Engelsiz üniversite, farklılıklara saygı, erişilebilir bir  onun ihtiyaçlarını karşılamak zorundaydım. Bunu bir
     İzlemek için   kampüs, dezavantajlı bireylere yönelik hizmet ağını  ekstra yük olarak değil, bir görevi yerine getirmenin
     karekodu     büyütme ve bu amaçla duyarlılık oluşturma yönün-  mutluluğu olarak hissediyorsunuz. Yani sorumluluk
     telefonunuza   de politikalar üreten OMÜ, davet ettiği konuklarla  duygunuzu tetikleyen bir yanı oluyor. Bir boşluk do-
     okutunuz
                  da bu hususları gündemde tutuyor.            ğabileceğini ama bu boşluğu bizim doldurabileceği-
                                                               mizi gösterdiğini düşünüyorum. O nedenle farklılık-
                  Bu kapsamda Sağlık Kültür ve Spor Başkanlığı ile En-  la büyüyen bir çocuk olmak; ‘Bu noktada benim de
                  gelli Öğrenci Birimi iş birliğinde düzenlenen “Fark-  yapabileceklerim var’ duygusunu uyandırdı bende.
                  lılıklarla Yaşamak” adlı söyleşiye; çocuk, genç ve   Çocukken de okumaya çok meraklıydım. O dönem-
                  yetişkin psikiyatrisi alanlarında tanınan ünlü akade-  de şimdiki gibi sesli araçların olmaması yahut her
                  misyen Prof. Dr. Yankı Yazgan konuk oldu.    metnin Braille kabartma alfabesinde bulunamaması
                                                               sebebiyle birilerinin babama bir şeyler okuması ge-
                  OMÜ Engelli Öğrenci Birimi Akademik Koordinatö-  rekiyordu. Babamın aynı zamanda avukatlık yapma-
                  rü Doç. Dr. Nursel Topkaya ile Birim Çalışanı Ahmet   sından dolayı bu işleri yapan yardımcıları vardı ama
                  Tayfur Arslan’ın ortak moderatörlüğündeki söyleşi   örneğin akşam saatlerinde ya da hafta sonlarında bu
                  programı, OMÜ’nün YouTube kanalından çevrimiçi   işi ben üstlendim, tabii ki hukuki metinler değil, gaze-
                  yayımlandı.
                                                               teler, köşe yazıları gibi. 5 buçuk, 6 yaşlarında okuma-
                   “Görme engelli babama olan sorumluluklarım   yı söktükten sonra bu yazıları babama ben okumaya
                  sayesinde okumaktan yana şansım açıldı”      başladım. Böylelikle babama okumakla okumamı
                                                               geliştirdim. Örneğin ‘filhakika’, ‘binaenaleyh’ gibi an-
                  Görme engelli bir babanın oğlu olan konuk Prof. Dr.   lamını çoğumuzun bilmediği kelimeleri okuyabilme-
                  Yankı Yazgan, soru-cevap şeklinde ilerleyen prog-  yi, bu ihtiyaca ve sorumluluğa borçluyum. Yine siyasi
                  ramda, babasının engellilik durumuna ilişkin çocuk-  konularda bilimcim erken gelişti, insan hakları, eşit-
                  luk hatıraları ve o dönemde yaşadıklarından bahse-  lik, özgürlük gibi kavramlarla tanıştım. Tabii bir çocuk
                  derek “Farklılıklarla yaşamak, aynı zamanda benim  olarak bu kavramları anlamanız mümkün değil, ama
                  için farklılıklarla iç içe büyümek anlamına geliyor.  dediğim gibi bu kavramlarla çok erken yaşta karşı-
                  Çocukken açıkçası babamın farklı olduğunu idrak et-  laştım. Hem sorumluluk hem görevi yerine getirme
                  mem çok uzun zaman aldı. Başka babaların yaptıkla-  hem de o görevi yaparken kazandıklarımın hayatım
                                                               üzerinde etkileri ve izleri olduğunu düşünüyorum.
                  rını yapamamasından dolayı babamın farklı olduğu-
           OMÜBÜLTEN   Ocak-Nisan 2022  Sayı 87  nu tabii ki görüyordum ama yadırgamıyordum. Yıllar  Yani şansım okumaktan yana açıldı ve okumaktan
                  içinde babamın bu durumunu düşünmeye başladıkça  korkmamayı öğretti.” dedi.


          108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115