Page 87 - OMÜ Bülten 87
P. 87
Elde edilen bulgulara, kongrelerde ve saygın masını “Bu proje kapsamında elde edilen verilerle
bilimsel dergilerde atıf yapılıyor gelecekteki metagenomik çalışmalarda referans
veri seti olarak başvurulacak ve erişilebilir diğer
Konuşmasında araştırma sonuçlarına odaklanan mide mikrobiyal canlılarının genomları ile kombi-
Doç. Dr. Genç, bu sürece dair “Çok uzun zamana ya- nasyon hâlinde kullanılabilecek bir genom veri seti
yılan proje çalışmaları hâlen meyve vermeye devam oluştu. Ülkemizde de söz konusu gelir hayvanla-
ediyor. Bu yıl içinde elde ettiğimiz sonuçlarla birlik- rının sindirim sistemi mikroorganizmaları üzerine
te 16 mikrobiyal şubeden kaynaklı 391 gen dizilimiy- metagenomik araştırmalara açık çok fazla konu var.
le (metagenom) birleştirilmiş bir dizilim (genom) Umuyorum ki araştırmamız ülkemizde de bu alan-
oluşturduk. Oluşturulan genomları, erişilebilen di- da çalışmak isteyenlere de faydalı olur.” sözleriyle
ğer mikrobiyal genomlarla karşılaştırdık ve bunla- tamamladı.
rın 279 yeni tür içerdiğini bulduk. Bu şekilde mide-
den elde edilen ve kültürü yapılmamış çok sayıda
genoma (RUG) da erişilmiş oldu. Ayrıca mikrobiyal
sınıflandırma çeşitliliği ile karbonhidrat aktif enzim
genleri farklılıklarına rastladık. Kyoto veri banka-
sındaki (KEGG) mevcut bilgilerden farklı geviş ge-
tiren türlerdeki mikrobiyal canlılar arasında önemli
farklılıklar bulduk. Uzun süreçte elde ettiğimiz bul-
gular; bir taraftan farklı kongrelerde sunulurken,
diğer yandan saygın bilimsel dergilerde yer almaya
devam ediyor.” açıklamasında bulundu.
“Proje verileri sayesinde kullanılabilecek bir
genom seti oluştu”
Proje çalışmaları sonucunda ulaşılan verilerle bir
genom seti oluştuğunun altını çizen Genç, konuş-
Samsun Teknopark’ta Global Game
Jam Etkinliği
Karadeniz Bölgesinde Global Game Jam (GGJ)’e ev likte oyun geliştirmek için fikirleri olan girişimciler
sahipliği yapan tek kurum olan Samsun Teknopark’ın bir araya geldi. Etkinlik sonunda geliştiriciler birçok
oyun geliştiricileri, tüm dünyada aynı anda gerçek- oyun geliştirilirken, 48 saat oyun geliştirme süreci
leşen Global Game Jam etkinliği ile 48 saat boyunca ve bu süreç içerisindeki zorlukları da deneyimlemiş
oyun geliştirdi. oldu.
Oyun geliştiriciler 48 saat boyunca Global Game
Jam tarafından kendilerine belirtilen tema çerçeve-
sinde oyunlar geliştirdi. Çevrimiçi olarak gerçekleş-
tirilen etkinlikte Global Game Jam tarafından açıkla-
nan tema ile birlikte geliştiriciler ekiplerini kurarak
fikirlerini oluşturdu ve oyunlarını geliştirmeye baş-
ladı. 48 saatin sonunda oyunlarını sisteme yükleyen
geliştiriciler ardından oyun sunumlarına geçti.
GGJ 2022’nin Teması Duality
Etkinlikte geliştiriciler “duality” konusunda geliştir-
dikleri oyunların sunumlarını gerçekleştirdi. Yapılan
sunumlarda geliştirilen oyunların özgün ve temaya
uygun olmasına özen gösterildiği belirtilirken, Tek-
nopark bünyesinde bulunan oyun geliştiricilerinin
başarılı planlamaları ve uygulamaları da dikkat çek- OMÜBÜLTEN Ocak-Nisan 2022
ti. Çevrimiçi olarak Discord uygulaması üzerinden Sayı 87
gerçekleştirilen etkinlikte, oyun geliştiricileri ile bir-
85