Samsun Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanı Serkan Çam, raylı sistemde Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) kampüs hattının yüzde 95’lik kısmının tamamlandığını, eğimi 6,45 olan 800 metrelik güzergâhta bulunan rayların hepsinin ısıtılarak seferlerin yapılacağını söyledi.
Samsun, hafif raylı sistemle 2010 yılında tanıştı. İlk olarak Gar-Üniversite arasında bulunan 17 kilometrelik hat faaliyete geçti. 2016 yılında Tekkeköy ilçesine kadar 14 kilometre ilave hat yapılarak mevcut raylı sistem toplam 31 kilometreye çıkarıldı. OMÜ Kurupelit Kampüsü girişine kadar gelen raylı sistem hattının kampüs içine girmesi için 2017 yılında inşaat çalışmasına başlandı. İnşaat çalışması hızla devam eden OMÜ kampüs hattında sona yaklaşıldı. Türkiye’nin en güzel yerleşkelerinden birine sahip olan OMÜ, raylı sistem hattının yapılması ile yeni bir çehre kazandı. Burada yapılacak 5 bin 800 metrelik yeni güzergâhla birlikte Samsun hafif raylı sistem hattı toplamda 36,8 kilometre uzunluğa ulaşacak.
Raylı sistem güzergâhının yüzde 95’inin tamamlandığının altını çizen Fen İşleri Daire Başkanı Çam "OMÜ raylı sistem hattı yaklaşık olarak 5 bin 180 metre uzunluğunda olacak. 5 bin 180 metrelik güzergâhın yüzde 95’i tamamlandı. Burada gerekli güvenlik önlemleri, peyzaj ve sinyalizasyonla ilgili çalışmalar sürüyor. 15 Eylül’de yeni güzergâhta deneme sürüşlerine başlayacağız. 5 bin 180 metrelik kısımda 2 tane viyadük bulunuyor. 150 ve 300 metre uzunluğundaki 2 viyadüğü de bitirdik. 340 metre uzunluğundaki aç-kapa sistemini de tamamladık. Ayrıca hastaların Tıp Fakültesine rahat geçmesi adına bir üst geçidin yanı sıra, tüp geçit ve 285 metre uzunluğunda çelik köprü yapıyoruz. Bu çelik köprü 115 metre uzunluğunda bir tüp geçide bağlanıyor. Tüp geçidin de içinde yürüyen bantlarla birlikte yolcular gidecekleri yere ulaşacaklar. Bunlarla beraber öğrencilere ulaşım kolaylığı sağlamanın yanı sıra, hastaların da ulaşımını kolaylaştıracağız.” dedi.
Yeni hattın, 2019 yılının ilk aylarında devreye gireceğini vurgulayan Serkan Çam şu bilgileri paylaştı: “Üniversite raylı sistem inşaatında yaklaşık 150 bin metreküp kazı yaptık. 70 bin metreküp de dolgu yaptık. Ayrıca 60 bin metreküp beton döktük. Çalışmalarda 5 bin 500 ton demir ve 500 ton çelik kullandık. Hat güzergâhı boyunca 7 istasyonumuz mevcut. Bu 7 istasyonun çevre işleri devam ediyor. Hedefimiz, 2019 yılının Ocak-Şubat aylarında hattı devreye almak olacaktır. Şehrimize yeni bir eser kazandıracağımız için mutluyuz. Yapımı devam eden yüzde 5’lik kısım ise peyzaj ve çevre düzenlemeleri, güvenlik işleri, durak yerleştirmeleri, plak taşların döşenmesi ve bir bölgeye ray ısıtıcıların yerleştirmesi işlemlerini kapsıyor.”
Eğimin yüksek olduğu 800 metrenin sürekli olarak ısıtılacağını dile getiren Çam, devamında şunları söyledi: "Güzergâhımızda 6,45 eğimli olan 800 metrelik bir kısmımız var. Buranın da elektriği ve ısıtıcısı ile ilgili bir proje gerçekleştiriyoruz. Bu eğimli 800 metrelik kısmın güvenliğini daha da arttırmak için belki de Türkiye’de hiç kullanılmamış ‘rayı komple ısıtma projesi’ üzerinde çalışıyoruz. Bu kısım da halledilecek. 6,45 eğimde, rayda çise olduğunda aynı yollarda asfaltta arabaların sabunlama kayması gibi durumlar olabilir. Raylı sistemin iniş ve çıkışta güvenliğini arttırmak için bu projeyi değerlendiriyoruz. Buna dair ilgili üniversite raporlarını ve belgelerini aldık. OMÜ raylı sistem güzergâhını bu şekilde tamamlamayı planlıyoruz.”
130 milyon TL’lik yatırımdan öğrenciler ve hattı kullanan vatandaşlar da memnun.
İHA (Erdi Demür - Kenan Akyüz)