Girişimci üniversite ve girişimci öğrenciler yetiştirme misyonuyla hareket eden Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ); bünyesindeki öğrenci toplulukları aracılığıyla iş dünyasında, yenilikçilikleri ve farklılıklarıyla ön plana çıkmış konukları davet ederek öğrencilerine bu kültürü aşılamaya çalışıyor.
Bu çerçevede OMÜ Kobi ve Girişimcilik Topluluğunca "3. Girişimcilik Zirvesi” düzenlenirken, zirvede Dijital İşveren Markası Platformu Youthall Kurucu Ortağı Elis Yılmaz, Webtures Dijital Bilişim A.Ş. Kurucusu Kaan Gülten, Mavi Toplum Aile ve Çocuk Derneği (Mavi Taç) Başkanı Cesur Ceylan ile Seral Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Kadir Erol Beytekin zirvenin konuşmacıları olarak yer aldı.
OMÜ Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi Mavi Salon’daki zirvede; Rektör Prof. Dr. Sait Bilgiç, Samsun Ticaret ve Sanayi Odası yetkilileri, akademisyenler ve davetliler ile öğrenciler buluştu.
Zirvenin açılış konuşmasını yapan Kobi ve Girişimcilik Topluluğu Başkanı Ferhat Bartu Yıldırım “Hayatta her şeyi tecrübe edemeyecek kadar uzun ömürlü olmadığımız için, bu yoldan daha önce geçmiş kişilerin; kariyerlerinden, tecrübelerinden ve yaşanmışlıklarından ilham almak istiyoruz.” diyerek zirvenin amacını özetledi.
Ardından söz alan Rektör Prof. Dr. Sait Bilgiç, girişimciliğin harekete geçmekle anlam kazandığına vurgu yaparak “Çoğumuzun içinde başarma arzusu var ama cesaret edememekten dolayı bu arzuyu frenleyen faktörler de var. Birçok insan çok farklı şeyler düşünebildiği için değil, teşebbüs edebildiği için başarıya ulaşmaktadır. Hayattaki hatalar, sizin daha doğru hareket etmenizin dayanak noktalarını oluşturuyor. Tüm başarısızlıklara rağmen pes etmeden devam etmek; kazanan ve kazanmayanın arasındaki farkı oluşturuyor. Bunun ayırdında olmak ve bu toplantılara katılmak, bu farkındalığı size kazandıracak. Bu faaliyetlerin içinde bulunmak, dinleyici olarak katılmak bile bir girişimdir.” ifadelerini kullandı.
Girişimciliğin önemine inanan bir üniversite olarak Yüksek Öğretim Kuruluna (YÖK) Girişimcilik Bölümünün kurulması yönünde teklif sunduklarını müjdeleyen Rektör Bilgiç sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu yönde bir girişimde bulunarak YÖK’e başvurduk. Bunu interdisipliner (disiplinler arası) lisansüstü program hâline getirip, fakülte mezunu olan öğrencilerimizin, girişimcilik konusunda yüksek lisans yapabilmelerini sağlamayı amaçlıyoruz. Burada bulunmanızın bir kazanç olduğunu düşünüyorum. Konuşmacı olarak gelen arkadaşlarımıza çok teşekkür ederim, işlerinden zaman ayırarak buraya kadar gelen davetlilerimizin paylaşımlarının sizlere faydalı olacağına inanıyorum. Yaptığımız her şey ülkemiz için, insanımız ve insanlık için. O nedenle hayattaki en güzel şey çalışmaktır, bulunduğunuz her yerde çok çalışarak farkınızı ortaya koymanızın en önemli girişimcilik olduğunu hatırdan çıkarmayın.”
Zirvenin ilk konuşmacısı dijital işveren marka platformu Youthall’un kurucusu 24 yaşındaki Elis Yılmaz, “20’li Yaşlarda Girişimci Olmak” başlıklı sunumunda girişimcilik serüveninin Bilkent Üniversitesinde 1. sınıfta başladığını, Üniversitedeki etkinlikler ve projelerde rol alarak farklı kesimlerden iş insanlarını üniversiteli gençlerle buluşturduklarını söyledi.
Konuşmasında, eğitimi sırasında staj konusunda öğrencilerle firma ya da şirket yetkililerini bir araya getirecek bir platformun olmadığının farkına vardığını belirten Yılmaz “4 yıl önce ismi stajım.net olan Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin staj bulmalarına fayda sağlayacak bir platformla yolumuza başladık. 2 üniversite öğrenci olarak kurduk web sitesini. Web sitesini 120 lira ile kurduk. İlk yatırdığımız para o zamanki 50 dolardı ve 120 liraya tekabül ediyordu. Bu yolculukta 3 ayımız; gece gündüz, durmadan dünyanın her yerindeki staj ilanlarını, staj programlarını, öğrencilere yönelik yayımlanan iş ilanlarını araştırmakla geçti. Yayına aldığımız web sitesine, bu verileri de gece gündüz demeden ve hiçbir markayla çalışmadan elle giriyorduk. Yani şöyle bir web sitesi düşünün: Facebook’un Hindistan’da ilanının olduğu; Amazon’un Amerika’da ilanının bulunduğu, dünyanın en global web sitesi hâline geldik.” sözleriyle geldikleri noktayı katılımcılarla paylaştı.
Türkiye’de 13 milyon gencin (0 – 36 yaş arası) olduğunu vurgulayan genç girişimci Elis Yılmaz “Y ve z kuşağı olarak adlandırılan bu 13 milyonluk kitle, ülkemiz nüfusunun yüzde 60’ını oluşturuyor. Ancak parayı biz yönetmiyoruz, böyle olunca da gençlik kendini azınlıkta hissediyor. Parayı biraz daha bizler yönetebilsek ve iş hayatında daha aktif yerlerde rol alabilsek kendimizi bu azınlıkta hissetme duygusundan kurtarabiliriz. Bizler y ve z kuşağı olarak hapşırsak ülkede yer yerinden oynar. Sadece parayı nasıl yöneteceğimizi öğrenmemiz gerekiyor. Aslında bize ailelerimiz ‘sen yeni kuşaksın, sen sus, sen bu işe karışma’ derken kendilerinin azınlıkta olduğunun farkında değiller.” diye konuştu.
Zirvenin diğer konuşmacısı Seral Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Kadir Beytekin de yorgancılıkla başlayıp ev tekstilinde giderek büyüyüp zirveye yerleşen şirketin öyküsünü katılımcılara aktardı.
Sunumunu; “Girişimciliğin Zor Yanları” alt başlığıyla iş dünyasının zorlu yolunda nasıl ilerlediğine dair anekdotlarla sürdüren Yönetim Kurulu Başkanı Beytekin “Evvela yürekten inanmak ve çok sabretmek gerekiyor. Üretim işi, meşakkat işi arkadaşlar. Bu meşakkati aşmış olan insanların var olduğunu bilip ‘ben de başarabilirim’ diyerek işinize sahip çıkmanız lazım. Bu yolda en büyük sermaye insan ilişkisi. Bugün buralara geldiysek bu başarıyı kurduğumuz ve geliştirdiğimiz insan ilişkisine borçluyuz. Sürekli iletişim ve ilişki hâlinde olmanın büyük bir kazanç olduğuna inanıyorum. Bu anlamda insan ilişkilerinize lütfen çok büyük önem verin.” sözlerine yer verdi.
Yakaladıkları başarının sırrını; doğru yerde ve zamanda doğru kişilere ulaşmak olarak özetleyen Beytekin devamında “Deniz, yabancı maddeyi içinde barındırmaz, dışına atar derler ya, biz de hep doğru işleri yaptık ve hep denizin içinde kaldık, hiç dışarıya atılmadık. Marka olamadık ama üreticilerin markası konumundayız şu an. Marka olmak için de planlarımız var, bu doğrultuda uluslararası pazarda marka olmak adına mücadele ediyoruz. Türkiye’de bu sektördeki hemen hemen bütün markalar müşterimiz.” diye konuştu.
Araştırma ve Geliştirme (AR-GE) ile Ürün Geliştirmenin (ÜR-GE) öneminin altını çizen Beytekin yaşanan krizlerde yenilikçi olmanın kaybettirmediğini ve yenilikçilliğin her zaman kazandırdığını sözlerine ekledi.
Sosyal Hizmet Uygulama Atölyesi Mavi Taç’ın Kurucusu Cesur Ceylan zirvenin bir diğer konuşmacı olarak, uygulamalı bir meslek ve disiplin olan sosyal hizmetin yöntem ve teknikleri hakkında katılımcıları aydınlattı. Konuşmasında sosyal hizmetin; bireyin bilgi, beceri ve yeteneklerini arttırıp onlara farkındalık kazandırdığına dikkat çeken Ceylan “Kendi sorunlarını çözemeyen uzman, danışman, terapist, eğitmen ya da sağlıkçı başkalarının sorunlarını çözemez.” dedi.
Zirvenin son konuşmacısı Webtures Dijital Bilişim A.Ş.’nin Kurucusu Kaan Gülten ise SEO (Search Engine Optimization / Arama Motoru Optimizasyonu) sektörü ile ilgili yürüttüğü çalışmalar kapsamında elde ettiği deneyimleri katılımcılar paylaştı. Çalışmalarıyla bu sektördeki büyük bir bilgi açığını dolduran Gülten, en büyük arzusundan birini ise “Türkiye’ye ait yerli ve devlet destekli arama motorunun Türk halkının hizmetinde olması, en büyük beklentilerim arasında” ifadesiyle açıklarken salondaki gençlere her zaman araştırmaktan ve yeni deneyimler elde etmekten kaçınmamaları tavsiyesinde bulundu.
Zirve öğrencilerin, konuşmacılara yönelttikleri sorular ve ele alınan konulara ilişkin katkılarıyla devam etti.
Haber: Sinan Akdoğan - Hüseyin Özkan