MENU

Hoca Ahmed Yesevî’yi Anlamak
31 Ekim 2018, Çarşamba - 16:47
Güncelleme: 05 Şubat 2020, Çarşamba - 15:08

Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü tarafından aylık konferanslar dizisi başlatıldı. Bu çerçevede Prof. Dr. Bekir Şişman tarafından “Hoca Ahmed Yesevî’yi Anlamak” konulu bir konferans verildi.

Fen-Edebiyat Fakültesi Prof. Dr. Fevzi Köksal Konferans Salonu'nda gerçekleştirilen konferansa dinleyici olarak Dekan Prof. Dr. Bekir Batı, çok sayıda öğretim üyesi ve öğrenci katıldı.

"Yesevî'nin İslamiyet yorumu aşka ve irfana yöneliktir"

Konferansta konuşan Prof. Dr. Bekir Şişman; Türk tasavvuf düşüncesinin ilk ve en önemli kurucularından olan Hoca Ahmed Yesevî’nin İslamiyet yorumunun korku ve cezaya değil, aşka ve irfana vurgu yaptığını belirtti. Şişman konuşmasının devamında şunları söyledi: "Geniş bir hoşgörü ve insan sevgisinin ağır bastığı bu ekolün (mektebin) temel özelliği, ilahi aşkı öne çıkarmasıdır. Daha sonra Horasan’ın üç ereni diye adlandırılan Yunus Emre, Mevlana ve Hacı Bektaş Veli’de ortaya çıkacak olan bu vurgu, Türk Halk Sûfizmi’nin en karakteristik özelliği olmuştur. Yesevî, şiirlerinde bir şairlik iddiasında bulunmamıştır. O; fikir ve öğütlerini halka daha iyi duyurabilmek için şiirlerini bir araç olarak kullanmış; dinî konuların daha iyi anlaşılabilmesi için yaşantısı ile ilgili hikmetler söylemiştir. Yesevî hazretlerinin en önemli hizmeti; İslam’a en büyük hizmeti; ana karakteri Arapça olan Kur’an-ı Kerim’i Türkçe yorumlayarak İslam’ın evrensel yönünün açığa çıkmasına katkı sunmuş olmasıdır."

"Yesevî, Türk dünyasını kapsayacak mesajlar vermiştir"

Konferansında Yesevî öğretisinin, İslam'ın değerlerini Türk kültürünün değerleri ile kaynaştırdığına işaret eden Prof. Dr. Şişman "Yesevî öğretisi, özellikle bozkırda yaşayan Türk boylarının İslamiyet'i benimsemesini kolaylaştırmıştır. Kendisi, hikmetleri aracılığıyla önce çevresindeki insanlara, sonra da bütün Türk dünyasına şamil olacak mesajlar vermiş ve Türk boylarının, İslam’ın özü olan Allah inancını doğru anlamaları için çaba harcamıştır. Bu nedenle şiirlerinde gariplik, fakirlik ve yetimlik, edep, hayâ, gönül, yalan, kibir, riya, aşk, cehalet, adalet, haram, helal gibi bazı kavramları öne çıkarmış ve onlara daha çok vurgu yaparak dikkat çekmeye çalışmıştır." şeklinde konuştu.
 

X
Secure Login

This login is SSL protected