Page 104 - 86
P. 104

Etkinlikler     Öğrenci Topluluğu



                  FETÖ: Amerikan Modeli Bir Örgütün


                  Tarihsel Kodları


                  Ondokuz Mayıs Üniversitesi bünyesindeki Üniversi-  yanı sıra da 11 koleji yönettikleri, toplamda 32 bin 252
                  teli Akil Gençlik (ÜniAK) Topluluğu, Akademik Düşün-  öğrenciye eğitim verdikleri belirtilmektedir. 1923’te
                  ce Eğitim Medeniyet (ADEM) Topluluğu ve Eğitim-Bir-  Cumhuriyet’in kurulmasıyla misyonerlik faaliyetleri-
                  Sen iş birliğiyle gerçekleştirilen “Amerikan Modeli Bir  ne getirilen kısıtlamalara rağmen Amerikan Board,
                  Örgütün Tarihsel Kodları” konulu konferansta, Fetul-  misyonunu sürdürme kararı alıyor. Bu dönemde sayı-
                  lahçı Terör Örgütünün (FETÖ) tarihsel ve uluslararası  sı azalmış olsa da ayakta kalan Board Okullarının he-
                  kodları odağa alındı.                        defi; ‘Batılı, çağdaş bir eğitim vermek ve ‘Türkiye’nin
                                                               liderlerini yetiştirmek’ olmuştur.” bilgisini paylaştı.
                  Eğitim Fakültesi Konferans Salonu düzenlenen ve
                  Amasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve OMÜ Ta-  “Bağış; iyi Müslüman ve iyi Hristiyan olmanın
                  rih Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Önder Duman’ın  göstergesi”
                  konuşmacı olduğu konferansa; OMÜ Eğitim Fakültesi
                  Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Şener Şentürk, Eğitim Bir-  Her iki örgütte de eğitimin stratejik bir unsur olarak
                  Sen 2 No’lu Şube Başkanı Tevfik Yılmaz Demir, ADEM  öne çıktığına dikkat çeken Prof. Dr. Duman, deva-
                  ve ÜniAK Topluluk Başkanları ile öğrenciler katıldı.  mında “Gerek Amerikan Board gerekse FETÖ, maddi
                                                               olanağı olmayanlara imkân sağlamak amacıyla aç-
                                                               tıkları okullarda kendilerine bağlı bir kitle oluştur-
                                                               mak istiyor. Bu hedefleri doğrultusunda para topla-
                                                               ma yoluyla ekonomik kaynak sağlıyorlar. FETÖ, para
                                                               toplama işini ‘himmet, ‘bağış’, ‘burs’ üzerinden veya
                                                               dergi abonelikleri vasıtasıyla yürütürken; Amerikan
                                                               Board ise bazen sembolik bile olsa öğrencilerden
                                                               aldıkları okul ücretlerinin yanı sıra, misyonerlerin
                                                               çalıştıkları bölgeden yazdıkları ve ihtiyaç belirtme-
                                                               leri üzerinden Amerika Birleşik Devletleri’nde yaşa-
                                                               yan vatandaşlardan para topluyorlar. Bu anlamda
                                                               bağış; iyi Müslüman ve iyi Hristiyan olmanın göster-
                                                               gesi hâline geliyor. FETÖ, okullarını açmadan önce
                                                               öğrenci evleri veya ‘Işık Evleri’ (dershanelerinin bir
                                                               diğer adı) ile çalışmalarına başlıyor. Amerikan Board
                                                               misyonerleri de ‘kendi evlerinin bir odasında veya
                                                               bir binanın tek katında’ açılan ‘Home School’ adlı ‘ev
                  Prof. Dr. Önder Duman “FETÖ’nün hep bir gizli   okulları’nda eğitim vermişlerdir. Bu noktada her iki
                  ajandası olmuştur”                           örgüt için öğretmen yetiştirmek, çok büyük bir öne-
                                                               me sahip.” diye konuştu.
                  Konferansının başında FETÖ’nün tarihsel arka pla-
                  nından bahseden Prof. Dr. Önder Duman, bu süreci  Lancaster metodu ile ‘abi’ ve ‘abla’ sistemi
                  “Başından beri ılımlı görüntü sergilemek isteyen
                  FETÖ’nün Türkiye Cumhuriyeti’ndeki tarihsel süreci;  “Amerikan Board ile FETÖ arasındaki bir başka ben-
                  kuruluş dönemi, 1980’lerdeki yapılanma dönemi ve  zerlik eğitim modeli üzerinden kurulabilir” diyen
                  1990’lı yılların başından itibaren günümüze kadar  Amasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve OMÜ Tarih
                  olan dönem olmak üzere 3 evrede incelenebilir.” di-  Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Duman, bu paralelli-
                  yerek gelişim sürecini özetledi.             ğe ilişkin “1831 yılında Board misyoneri Rahip William
                                                               Goodell, İstanbul’da diğer misyonerler ile birlikte
                  “Amerikan Board Okullarının hedefi; Batılı,   Rum öğrenciler için Lancaster metodu (Lancasterian
                  çağdaş bir eğitim vermek ve Türkiye’nin      model) denilen bir çeşit denetleme yöntemine sa-
                  liderlerini yetiştirmek”                     hip 4 okul açmış ve bir yıl sonra bu okulların sayısı
                                                               20’ye yükselmiştir. Bu okullardaki Lancaster metodu,
                  Sunumunda Osmanlı dönemindeki misyonerlik fa-  nitelikli bir öğretmen gözetiminde ileri düzey öğren-
                  aliyetleri üzerinde duran Prof. Dr. Duman, Ameri-  cilerin, kendilerinden alt sınıflardaki genç öğrenci
                  kan Board ve Presbiteryen Board misyonerleri ile  gruplarına eğitim vermesi olarak açıklanabilir. FETÖ
                  FETÖ’nün eğitimsel örgütlenme biçimleri arasındaki  eğitim modeli içerisinde yer alan ‘abi’ ve ‘abla’ siste-
                  benzerliklere dikkat çekerek “Amerikan Board ve  mi de benzer şekilde işlemektedir. Abi ve ablalar, bir
           OMÜBÜLTEN   Ekim-Aralık 2021  Sayı 86  Presbiteryen Board’ın 1914 tarihli yıllık raporlarında  nevi gözetmen gibi hareket ederek toplantılar dü-
                  Amerikalı misyonerlerin Osmanlı İmparatorluğu’nda  zenliyor, öğrencilerle iletişim kuruyor, onları denet-
                  473 okul, 54 ortaöğretim kurumu ile 4 teoloji okulu,  liyor ve yetiştiriyorlar.” sözlerine yer verdi.
          102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109