Page 104 - 86
P. 104
Etkinlikler Öğrenci Topluluğu
FETÖ: Amerikan Modeli Bir Örgütün
Tarihsel Kodları
Ondokuz Mayıs Üniversitesi bünyesindeki Üniversi- yanı sıra da 11 koleji yönettikleri, toplamda 32 bin 252
teli Akil Gençlik (ÜniAK) Topluluğu, Akademik Düşün- öğrenciye eğitim verdikleri belirtilmektedir. 1923’te
ce Eğitim Medeniyet (ADEM) Topluluğu ve Eğitim-Bir- Cumhuriyet’in kurulmasıyla misyonerlik faaliyetleri-
Sen iş birliğiyle gerçekleştirilen “Amerikan Modeli Bir ne getirilen kısıtlamalara rağmen Amerikan Board,
Örgütün Tarihsel Kodları” konulu konferansta, Fetul- misyonunu sürdürme kararı alıyor. Bu dönemde sayı-
lahçı Terör Örgütünün (FETÖ) tarihsel ve uluslararası sı azalmış olsa da ayakta kalan Board Okullarının he-
kodları odağa alındı. defi; ‘Batılı, çağdaş bir eğitim vermek ve ‘Türkiye’nin
liderlerini yetiştirmek’ olmuştur.” bilgisini paylaştı.
Eğitim Fakültesi Konferans Salonu düzenlenen ve
Amasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve OMÜ Ta- “Bağış; iyi Müslüman ve iyi Hristiyan olmanın
rih Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Önder Duman’ın göstergesi”
konuşmacı olduğu konferansa; OMÜ Eğitim Fakültesi
Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Şener Şentürk, Eğitim Bir- Her iki örgütte de eğitimin stratejik bir unsur olarak
Sen 2 No’lu Şube Başkanı Tevfik Yılmaz Demir, ADEM öne çıktığına dikkat çeken Prof. Dr. Duman, deva-
ve ÜniAK Topluluk Başkanları ile öğrenciler katıldı. mında “Gerek Amerikan Board gerekse FETÖ, maddi
olanağı olmayanlara imkân sağlamak amacıyla aç-
tıkları okullarda kendilerine bağlı bir kitle oluştur-
mak istiyor. Bu hedefleri doğrultusunda para topla-
ma yoluyla ekonomik kaynak sağlıyorlar. FETÖ, para
toplama işini ‘himmet, ‘bağış’, ‘burs’ üzerinden veya
dergi abonelikleri vasıtasıyla yürütürken; Amerikan
Board ise bazen sembolik bile olsa öğrencilerden
aldıkları okul ücretlerinin yanı sıra, misyonerlerin
çalıştıkları bölgeden yazdıkları ve ihtiyaç belirtme-
leri üzerinden Amerika Birleşik Devletleri’nde yaşa-
yan vatandaşlardan para topluyorlar. Bu anlamda
bağış; iyi Müslüman ve iyi Hristiyan olmanın göster-
gesi hâline geliyor. FETÖ, okullarını açmadan önce
öğrenci evleri veya ‘Işık Evleri’ (dershanelerinin bir
diğer adı) ile çalışmalarına başlıyor. Amerikan Board
misyonerleri de ‘kendi evlerinin bir odasında veya
bir binanın tek katında’ açılan ‘Home School’ adlı ‘ev
Prof. Dr. Önder Duman “FETÖ’nün hep bir gizli okulları’nda eğitim vermişlerdir. Bu noktada her iki
ajandası olmuştur” örgüt için öğretmen yetiştirmek, çok büyük bir öne-
me sahip.” diye konuştu.
Konferansının başında FETÖ’nün tarihsel arka pla-
nından bahseden Prof. Dr. Önder Duman, bu süreci Lancaster metodu ile ‘abi’ ve ‘abla’ sistemi
“Başından beri ılımlı görüntü sergilemek isteyen
FETÖ’nün Türkiye Cumhuriyeti’ndeki tarihsel süreci; “Amerikan Board ile FETÖ arasındaki bir başka ben-
kuruluş dönemi, 1980’lerdeki yapılanma dönemi ve zerlik eğitim modeli üzerinden kurulabilir” diyen
1990’lı yılların başından itibaren günümüze kadar Amasya Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve OMÜ Tarih
olan dönem olmak üzere 3 evrede incelenebilir.” di- Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Duman, bu paralelli-
yerek gelişim sürecini özetledi. ğe ilişkin “1831 yılında Board misyoneri Rahip William
Goodell, İstanbul’da diğer misyonerler ile birlikte
“Amerikan Board Okullarının hedefi; Batılı, Rum öğrenciler için Lancaster metodu (Lancasterian
çağdaş bir eğitim vermek ve Türkiye’nin model) denilen bir çeşit denetleme yöntemine sa-
liderlerini yetiştirmek” hip 4 okul açmış ve bir yıl sonra bu okulların sayısı
20’ye yükselmiştir. Bu okullardaki Lancaster metodu,
Sunumunda Osmanlı dönemindeki misyonerlik fa- nitelikli bir öğretmen gözetiminde ileri düzey öğren-
aliyetleri üzerinde duran Prof. Dr. Duman, Ameri- cilerin, kendilerinden alt sınıflardaki genç öğrenci
kan Board ve Presbiteryen Board misyonerleri ile gruplarına eğitim vermesi olarak açıklanabilir. FETÖ
FETÖ’nün eğitimsel örgütlenme biçimleri arasındaki eğitim modeli içerisinde yer alan ‘abi’ ve ‘abla’ siste-
benzerliklere dikkat çekerek “Amerikan Board ve mi de benzer şekilde işlemektedir. Abi ve ablalar, bir
OMÜBÜLTEN Ekim-Aralık 2021 Sayı 86 Presbiteryen Board’ın 1914 tarihli yıllık raporlarında nevi gözetmen gibi hareket ederek toplantılar dü-
Amerikalı misyonerlerin Osmanlı İmparatorluğu’nda zenliyor, öğrencilerle iletişim kuruyor, onları denet-
473 okul, 54 ortaöğretim kurumu ile 4 teoloji okulu, liyor ve yetiştiriyorlar.” sözlerine yer verdi.
102