Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ), Atakum İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü ve Akran Arabuluculuk Derneği (AKRANDER) arasında imzalanan protokol çerçevesinde öncelikle Atakum ilçesindeki ortaokul ve liselerde eğitim gören öğrencilerin yararına olacak ortak bir proje hayata geçirildi.
Proje sayesinde ortaokul ve liselerde öğrenciler arası şiddetin önlenmesi, azaltılması ve dönüştürülmesi için ‘Akran Arabuluculuğu Projesi’nin uygulanması amaçlanıyor. Proje sürecinde OMÜ Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı öğrencileri, arabuluculuk eğitimlerine aktif olarak katılarak okul psikolojik danışmanlarına destek verdi.
Yapılan çalışmayla öğrencilerin kendi aralarında yaşadıkları anlaşmazlıkların; bir yetişkine gereksinim duyulmaksızın, tarafsız, adil ve eşitlik prensiplerine bağlı kalınarak barış yapıcılık/arabuluculuk ve müzakere becerilerine sahip aynı yaştaki akranlarının yardımıyla barışçıl bir şekilde çözümlenmesini sağlamak hedeflendi. Bu yolla bir yandan öğrenciler arası anlaşmazlıklar yapıcı ve barışçıl olarak yönetilirken, diğer yandan her okulda onlarca arabulucu/barış yapıcı öğrencilerin eğitilmesi gözetiliyor.
Akran Arabuluculuğu Projesi kapsamında; toplumun temel değerleri başta olmak üzere uzlaşma kültürünün yaygınlaşacağı, empati kurma duygularının pekişeceği, katılımcıların pozitif roller üstlenecekleri çeşitli etkinlikler ve eğitimlere yer veriliyor. Verilen eğitimler sonrasında öğrencilerin kişiler arası anlaşmazlıklarının şiddete başvurmaksızın yapıcı ve barışçıl çözümüne ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgilerin üretilmesi, öğretilmesi ve yayılması düşünülmekte.
Proje Koordinatörü ve aynı zamanda Atakum Rehberlik ve Araştırma Merkezi Uzman Psikolojik Danışmanı Naciye Çavuş Kasik, ortaokul ve liselerde öğrencilere verilen arabuluculuk eğitimlerine öğrencilerin yoğun ilgi duyduklarını, özellikle uygulamalarda üstün gayret göstererek büyük başarı elde ettiklerini belirtti. Uzman Kasik, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrencilerini, okullarda akran arabuluculuğu eğitimlerine verdikleri destek ve etkin katılımları nedeniyle tebrik ederek sorumlu davranışlarıyla eğitim alan öğrencilere çok iyi rol model olduklarını dile getirdi.
Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hatice Kumcağız ise proje hakkında “Projeye gönüllü olarak katılan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı öğrencileri bir iyilik çalışması olarak nitelendirilen sosyal sorumluluk projesinde yer almaktan çok mutlu oldular. Öğrencilerimiz, gerçekleştirilen proje sürecinde akran arabuluculuğu konusunda deneyim elde ettiler ve yapılan uygulamaların mesleki gelişimlerine olumlu yönde katkıları oldu.” diye konuştu.
Proje başladığından itibaren Atakum ilçesinde 11 ortaokul ve 11 lise olmak üzere toplam 22 okulda “Akran Arabuluculuğu” eğitimi verilirken arabuluculuk odaları ise düzenlenmeye devam ediliyor.